1 AI groeiaandeel om te kopen voordat het 170% stijgt, volgens een Wall Street analist

  • Tesla-aandelen zijn tot nu toe met 26% gedaald, voornamelijk door teleurstellende winstresultaten en zorgwekkende vooruitzichten voor het voertuigvolume in 2024.
  • Tesla zal in 2025 een goedkope auto van de volgende generatie bouwen die de vraag zou moeten stimuleren en upsell-mogelijkheden zou moeten creëren voor FSD-software (Full Self Driving).
  • Morgan Stanley ziet potentiële groeimogelijkheden in nevenactiviteiten zoals FSD-software, robotaxidiensten en AI-trainingsdiensten die worden geleverd via de Dojo supercomputer.

Het bull-case koersdoel van Morgan Stanley impliceert een opwaartse trend van drie cijfers voor Tesla-aandeelhouders, maar software en diensten op het gebied van kunstmatige intelligentie zijn cruciaal voor de beleggingsthese.

Beleggers debatteren vaak over de vraag of Tesla (TSLA) slechts een fabrikant van elektrische auto’s is die zich voordoet als een kunstmatige-intelligentiebedrijf of een echt kunstmatige-intelligentiebedrijf dat ook elektrische voertuigen maakt. Voor analist Adam Jonas van Morgan Stanley bestaat er geen twijfel over dat Tesla in de laatste categorie past. Zijn overtuiging wordt onderstreept door een bull-case koersdoel van $500 per aandeel, wat een opwaartse trend van 170% ten opzichte van de huidige prijs impliceert.

Dit is wat investeerders moeten weten over Tesla en zijn AI-ambities.

finviz dynamic chart for TSLA

Tesla had in 2023 te kampen met economische tegenwind, en in 2024 zou het wel eens niet beter kunnen gaan

Tesla rapporteerde teleurstellende financiële resultaten voor het vierde kwartaal en miste de verwachtingen op zowel de bovenste als de onderste lijn. De totale omzet steeg met slechts 3% tot $25,2 miljard doordat de hoge rentetarieven de vraag naar elektrische auto’s drukten. Daarnaast daalde het nettoresultaat met 39% tot $ 2,5 miljard doordat prijsverlagingen om de vraag te stimuleren leidden tot een aanzienlijke margeverlaging.

Tesla geeft geen precieze richtlijnen, maar het management waarschuwde wel dat de volumegroei dit jaar veel lager zou kunnen uitvallen, omdat het bedrijf zich concentreert op de volgende generatie voertuigen. Ter informatie: Tesla leverde vorig jaar 1,81 miljoen voertuigen af (een stijging van 38%) en produceerde 1,85 miljoen voertuigen (een stijging van 35%).

De aandelen Tesla zijn tot nu toe met 26% gedaald door een combinatie van teleurstellende resultaten over het vierde kwartaal, zorgwekkende verwachtingen en beschuldigingen van drugsgebruik door CEO Elon Musk en bepaalde bestuursleden. Analist Dan Ives van Wedbush Securities zegt echter dat dit verhaal uiteindelijk neerkomt op “ruis voor het aandeel”. De beleggingsthese voor de lange termijn blijft intact en de recente daling creëert een koopkans voor Tesla-stieren.

Tesla zou winstgevender kunnen worden door in te zetten op kunstmatige intelligentie

Tesla is marktleider op het gebied van elektrische auto’s op batterijen en het bedrijf heeft zijn ooit toonaangevende operationele marge aangeprezen als bewijs van superieure productietechnologie. Sindsdien zijn de marges gekrompen omdat prijsverlagingen de winstgevendheid hebben aangetast, maar Tesla is nog steeds een kracht om rekening mee te houden in de productieafdeling.

Tesla produceert batterijpakketten (het duurste onderdeel van een elektrische auto) tegen lagere kosten per kilowattuur dan zijn concurrenten en Cairn Energy Research Advisors zegt dat het bedrijf aan het eind van het decennium marktleider zal blijven. Bovendien zal Tesla een nieuw productiesysteem gebruiken dat de productiekosten kan halveren om eind 2025 een voertuig van de volgende generatie te bouwen. Dat voertuig, dat vanaf $25.000 kan beginnen, heeft twee implicaties voor beleggers.

Ten eerste zullen de kosten in verband met de productiestijging de winstgevendheid op de korte termijn drukken. Ten tweede zou de lage prijs de vraag op de lange termijn aanzienlijk kunnen stimuleren, waardoor meer upsell-mogelijkheden ontstaan met aangrenzende producten zoals FSD-software (Full Self Driving). Tesla verkoopt al FSD-bèta-abonnementen in sommige regio’s, maar het bedrijf is van plan om de software in de toekomst te gelde te maken via licentieovereenkomsten en robotaxidiensten.

Tesla heeft een sterke positie in de opkomende markt voor autonome voertuigen, omdat het bedrijf over meer gegevens over autonoom rijden beschikt dan zijn concurrenten. Het bedrijf heeft een groeiend aantal auto’s op de weg die geschikt zijn voor FSD, en met elke auto neemt de mogelijkheid toe om trainingsgegevens te verzamelen voor de onderliggende modellen voor kunstmatige intelligentie (AI). Tesla hoopt de tijdlijn naar volledige autonomie te versnellen met Dojo, een supercomputer die speciaal is gebouwd voor het trainen van computervisiesystemen.

Uiteindelijk denkt Musk dat FSD de brutomarge van Tesla in de toekomst naar 70% kan duwen, tegenover 18,2% vorig jaar. Adam Jonas, analist bij Morgan Stanley, is al even optimistisch over aangrenzende mobiliteit en netwerkdiensten. Hij schrijft meer dan de helft van zijn koersdoel van $500 per aandeel toe aan producten zoals FSD-software, robotaxidiensten, betaald opladen, verzekeringen en AI-clouddiensten via Dojo. Jonas gelooft dat deze producten Tesla in 2030 op een markt van $ 10 biljoen zullen brengen.

Tesla aandelen zijn moeilijk te waarderen omdat de investeringsthese enigszins theoretisch is

Grand View Research zegt dat de verkoop van elektrische voertuigen tot 2030 jaarlijks met 15% zal toenemen, terwijl de markt voor autonome voertuigen in dezelfde periode jaarlijks met 22% zal groeien. Tesla is echter een moeilijk aandeel om te waarderen omdat een aanzienlijk deel van de stierenthese is gebaseerd op producten die gedeeltelijk of volledig theoretisch zijn. Zelfs Wall Street heeft moeite met het vastleggen van schattingen.

Volgens de consensus op Wall Street zal de omzet van Tesla de komende vijf jaar met 18% per jaar groeien, maar dat cijfer omvat een breed scala aan schattingen. Adam Jonas van Morgan Stanley verwacht bijvoorbeeld dat de omzet van Tesla de komende acht jaar met 23% per jaar zal groeien. In beide gevallen maken deze schattingen de huidige waardering van 6,7 keer de omzet aantrekkelijk, maar beleggers moeten er rekening mee houden dat AI-software en -diensten in meer of mindere mate zijn opgenomen in de prognoses van Wall Street.

Beleggers die geen vertrouwen hebben in dat verhaal, kunnen Tesla beter mijden. Er zijn genoeg andere AI-aandelen die het kopen waard zijn. Als alternatief zouden Tesla-stieren moeten overwegen om vandaag een kleine positie in het aandeel te kopen, maar niet met de verwachting van een rendement van 170% op de korte termijn. Dat is hoogst onwaarschijnlijk, gezien het moeilijke sectorklimaat en het negatieve sentiment rond het aandeel. Maar geef het vijf tot 10 jaar en Tesla zou een rendement van die grootte of hoger kunnen behalen.