Top Aandelen Top Aandelen

Drie top aandelen die uw portefeuille in 2024 kunnen versterken

  • MercadoLibre laat een sterke groei zien in zowel e-commerce als fintech.
  • Chipotle Mexican Grill rapporteert een hoge vergelijkbare omzet die zorgt voor een dubbelcijferige omzetgroei.
  • On Holding heeft nog steeds een lage merkpenetratie, maar het groeit snel waar het een merknaam opbouwt.

Deze bedrijven groeien allemaal snel ondanks de inflatie.

Er was opwinding op Wall Street toen de S&P 500 in januari na meer dan twee jaar een nieuw hoogtepunt bereikte. Maar het echte verhaal is dat het blijft stijgen. Er zit momentum in de aandelenmarkt en met verschillende positieve marktindicatoren zouden de winsten dit jaar hoog kunnen uitvallen.

Als je dit jaar het maximale uit je portefeuille wilt halen, kies dan voor solide aandelen met een hoog groeipotentieel. MercadoLibre (MELI), Chipotle Mexican Grill (CMG) en On Holding (ONON) zijn drie goede keuzes.

1. MercadoLibre: De andere leider in e-commerce

MercadoLibre is een e-commerce gigant in Latijns-Amerika die consistent een hoge groei rapporteert. Het heeft ook een fintechafdeling die digitale betalingen en kredietproducten aanbiedt, en samen zorgen deze voor een groeimachine waar moeilijk tegenop te boksen valt.

De e-commercebusiness is de oudere en kernactiviteit, maar de nieuwere betaal- en kredietcategorieën groeien veel sneller. In het derde kwartaal van 2023 versnelde het bruto goederenvolume tot 69% ten opzichte van het voorgaande jaar en steeg het aantal verkochte artikelen met 26%. MercadoLibre heeft toonaangevende levertijden: 80% van alle bestellingen in het derde kwartaal werd binnen 48 uur geleverd in het hele uitgebreide systeem.

Steeds meer leveranciers sluiten zich aan bij het distributienetwerk van MercadoLibre en het beheerde netwerk steeg in het derde kwartaal van 91,9% naar 94,2%. Hoe meer bestellingen er door het systeem gaan, hoe sneller ze bij de klant zijn.

finviz dynamic chart for MELI

Aangezien MercadoLibre 18 verschillende Latijns-Amerikaanse landen bedient, is het bedrijf goed gediversifieerd. Argentinië is van oudsher de grootste markt, maar door de volatiliteit van de economie vertraagde de groei in dat land tot 22% op jaarbasis in het derde kwartaal. De groei in Brazilië versnelt echter, met een omzetstijging van 66%, en Mexico kwam binnen met 40%.

In fintech steeg het totale betalingsvolume (TPV) met 121% jaar op jaar, met een stijging van de off-platform TPV van 145%. Dit is het snelst groeiende segment van het bedrijf en het heeft een enorme kans omdat het digitale betalingen mogelijk maakt voor allerlei transacties buiten het MercadoLibre-platform om.

Nu het ernaar uitziet dat de inflatie afneemt en de bestedingen gezond zijn, zal 2024 opnieuw een uitstekend jaar worden voor MercadoLibre. Op de lange termijn heeft het een enorme kans.

2. Chipotle Mexican Grill: Een aandeel voor altijd

Fans lijken niet genoeg te krijgen van de verse en “echte” ingrediënten van Chipotle Mexican Grill. Chipotle rapporteert consequent hogere inkomsten, vergelijkbare omzet en winst, en ondanks de inflatie heeft het deze prestaties voortgezet.

Het vierde kwartaal van 2023 was opnieuw een uitstekende show. De omzet steeg met 15% ten opzichte van vorig jaar, dankzij een stijging van de vergelijkbare omzet met 8%, wat een veelzeggende factor is voor een populaire, goed geleide onderneming met toekomstmogelijkheden.

De brutowinstmarge steeg van 13,6% vorig jaar naar 14,4% dit jaar. De brutowinstmarge op restaurantniveau was 25,4%, tegenover 24% vorig jaar. De winst per aandeel (WPA) steeg van $8,02 naar $10,21.

finviz dynamic chart for CMG

Chipotle heeft al bijna 3.500 restaurants, maar ziet mogelijkheden voor 7.000. Alleen al in het vierde kwartaal van 2023 opende het 121 nieuwe winkels. Het heeft een robuust allesomvattend systeem en 110 van de nieuwe winkels hebben een drive-thru, of “Chipotlane”. Dat is een belangrijk onderdeel van de groeistrategie.

Chipotle was een pionier in de fast-casual eettrend en zijn eersteklas eten en prijzen zijn een hit bij zijn welgestelde klantenkring. Dat is een cruciaal aspect geweest van het vermogen van het bedrijf om de inflatie te weerstaan en te blijven groeien. Het heeft met succes de prijzen verhoogd om tegemoet te komen aan de stijgende kosten zonder een slag te missen.

Chipotle gaat 2024 in met een uitstekende positie, maar het is echt een aandeel voor altijd dat aandeelhouders al jaren beloont en dat zou moeten blijven doen.

3. On Holding: De nieuwste naam in hoogwaardige actieve kleding

Als je nog niet van On hebt gehoord, maak je dan klaar voor de nieuwste merknaam in sportkleding. On is geëxplodeerd in de sneakerwereld en heeft een enorme groep fans opgebouwd die zweren bij hun schoenen en bereid zijn om extra te betalen voor hun comforttechnologie, CloudTec. Het bedrijf met het Zwitserse hoofdkantoor rapporteert een ongelooflijke groei ondanks het economische klimaat, en dat zou alleen maar beter moeten worden als de economie dat ook doet.

In het derde kwartaal van 2023 steeg de omzet met 47% op jaarbasis en met 57% in de negen maanden daarna. On bouwt een sterk merk op via zijn direct-to-consumer kanalen, die in het derde kwartaal met 55% stegen, waardoor de totale groei toenam. De veerkracht en hoge prijzen zorgen voor margevergroting en winst, en het bedrijf verhoogde de vooruitzichten voor de omzet en brutomarge voor het hele jaar.

finviz dynamic chart for ONON

On is nog steeds een klein bedrijf, met 1,9 miljard dollar omzet over 12 maanden. Het is nog nauwelijks doorgedrongen in veel markten, waaronder de VS, waar het slechts een merkpenetratie van 9% heeft. Maar waar On wel een merk heeft, groeit het snel. Het liet de afgelopen twee jaar een samengestelde jaarlijkse groei van 82% zien in de VS. Het maakt snel naam met websitebezoeken die in 2023 met 129% stegen ten opzichte van 2021.

Dit is nog steeds een opportuniteit in een vroeg stadium en het aandeel On is gedaald ten opzichte van de slotkoers op de eerste dag. Het zou dit jaar kunnen stijgen en biedt een zeldzame kans op lange termijn.