MercadoLibre MercadoLibre

Is het te laat om MercadoLibre aandelen te kopen?

  • De e-commerce activiteiten van MercadoLibre leveren 80% van de bestellingen binnen twee dagen.
  • Het fintech-segment van het bedrijf blijft met drie cijfers groeien.
  • Aandelen van de Latijns-Amerikaanse Onderneming zijn duur, maar een premie is gerechtvaardigd.

De Amazon van Latijns-Amerika genereert een hoge groei.

Wat zou jij doen als je de klok 20 jaar terug kon spoelen en aandelen Amazon kon kopen? Ik denk dat bijna iedereen het zou kopen, wetende wat ze vandaag doen, en hun investering meer dan 7.000% hebben zien stijgen.

Omdat je de klok niet kunt terugdraaien, ben je misschien geïnteresseerd in het kopen van aandelen in een bedrijf dat in veel opzichten lijkt op Amazon, maar dat nog hogere groeicijfers rapporteert dan Amazon 20 jaar geleden deed. Het aandeel MercadoLibre (MELI) is in zijn bestaan met ongeveer 6.000% gestegen, maar je zou het nog steeds moeten kopen. Dit is waarom.

Ongelooflijke groei MercadoLibre in een gigantische markt

MercadoLibre beheert een e-commerce platform in 18 Latijns-Amerikaanse landen dat vergelijkbaar is met Amazon, en het biedt ook veel fintech diensten aan die zijn ontwikkeld als een manier om klanten met weinig bankgeld te helpen winkelen op zijn platform. Beide segmenten hebben de afgelopen jaren een hoge groei laten zien ondanks veranderingen in meerdere economische variabelen.

In het derde kwartaal van 2023 steeg de omzet op jaarbasis met 69% tot $ 3,8 miljard. Om dat in de juiste context te plaatsen en een idee te krijgen van de kansen die hier liggen, is dat 2,7% van de omzet van Amazon in dezelfde periode.

MercadoLibre brengt de voortgang van e-commerce in kaart aan de hand van het bruto goederenvolume (GMV), oftewel de product verkopen die door het systeem zijn gegaan. De groei van GMV versnelde met 59% jaar op jaar in het derde kwartaal. Er waren verschillende factoren die in het voordeel werkten. Ten eerste keren shoppers terug naar e-commerce ondanks opleving in fysieke winkels.

Ten tweede heeft MercadoLibre zijn logistieke netwerk verbeterd om producten sneller bij de klant te krijgen. Het aantal bestellingen dat op de volgende of dezelfde dag werd geleverd steeg met 22% ten opzichte van vorig jaar en was goed voor 80% van alle bestellingen. Dat is moeilijk concurreren binnen de regio.

finviz dynamic chart for MELI

Fintech is de snelst groeiende activiteit van MercadoLibre. Het totale betalingsvolume (TPV) steeg in het derde kwartaal met 121%, maar de off-platform TPV, oftewel betalingen buiten het e-commerce platform van MercadoLibre, steeg met 145%. Dit vertegenwoordigt een bijna onbeperkte kans in digitale betalingen buiten het bereik van de kernactiviteiten. MercadoLibre heeft ook een kredietbedrijf en zijn portefeuille steeg in het derde kwartaal met 23% op jaarbasis.

Net als Amazon ziet MercadoLibre een marktkans in reclame. De advertentieverkoop steeg met meer dan 70% jaar op jaar voor het zesde achtereenvolgende kwartaal. Dit is niet alleen een snelgroeiende business, maar ook een business met hoge marges, wat bijdraagt aan een hogere winstgevendheid. De totale winstgevendheid is verbeterd en de operationele marge is gestegen van 11% vorig jaar naar 18,2% dit jaar. Het nettoresultaat is al verschillende kwartalen op rij positief en de vrije kasstroom neemt toe.

Bestaan er risico’s?

Tegenstanders zouden erop kunnen wijzen dat veel Latijns-Amerikaanse landen volatiele economieën hebben. MercadoLibre heeft zijn hoofdkantoor in Uruguay, maar zijn belangrijkste markt is Argentinië, dat momenteel zijn eigen economische crisis doormaakt. De tweede belangrijke markt is Brazilië, waar de inflatie en de daaruit voortvloeiende rentetarieven de pan uit rijzen.

Het management merkte op dat de netto-inkomsten een klap kregen door de devaluatie van de Argentijnse Peso, maar het heeft strategieën voor kasbeheer om dit soort trends te compenseren. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke toename van de liquide middelen in het afgelopen jaar.

Een ander risico is dat andere bedrijven de kans zien in Latijns-Amerika, dat wereldwijd achterloopt op het gebied van digitale penetratie en kopen zonder contant geld. De app Shopee van Sea Limited was op een gegeven moment de beste winkelapp in Brazilië, hoewel MercadoLibre momenteel op de eerste plaats staat.

Het is nog niet te laat om MercadoLibre aandelen te kopen

Het aandeel MercadoLibre is in het afgelopen jaar met 50% gestegen, maar het is nog steeds lager dan eerdere hoogtepunten. Tegen de huidige prijs worden de aandelen verhandeld tegen een hoge koers-winstverhouding van 91. Maar de ongelooflijke groei en kansen van MercadoLibre zouden een premie kunnen rechtvaardigen. Maar de ongelooflijke groei en kansen van MercadoLibre zouden een premie kunnen rechtvaardigen en de efficiënte risicobeheerplannen van het bedrijf wekken vertrouwen in zijn vermogen om de economische volatiliteit te doorstaan.

Het is nog niet te laat om MercadoLibre-aandelen te kopen en het zou voor langetermijnbeleggers jarenlang aandeelhouderswaarde moeten opleveren.