Vijf fantastische Dividend Aandelen om nu te kopen voor tientallen jaren passief inkomen

  • Deze bedrijven hebben allemaal gedurende 50 jaar dividenden verhoogd en uitgekeerd.
  • Het geheim? Gediversifieerde producten die wereldwijd worden verkocht en die consumenten herhaaldelijk kopen.
  • Deze vijf aandelen zijn langzame en gestage vermogensbouwers die hun markten domineren.

Koop deze aandelen en word langzaam rijk.

De meeste mensen houden van het idee om een uitstaande aandelen te kopen en deze voor altijd vast te houden – een geweldige beslissing die tientallen jaren lang rijkdom voor u opbouwt zonder dat er extra actie nodig is. Maar de realiteit is dat het uiterst moeilijk is om individuele aandelen te vinden die in staat zijn tot dergelijk groei zonder aandacht.

Mijn idee van een dergelijk bedrijf-voor-altijd zou aan een aantal belangrijke criteria moeten voldoen. Bijvoorbeeld:

  • Het verkoopt producten die mensen vaak en zonder nadenken kopen.
  • Een recessiebestendig bedrijf, wat betekent dat het zowel in goede als in slechte tijden gedijt.
  • als een lange geschiedenis van groeiende winsten en het delen ervan met investeerders.

Een groep aandelen genaamd Dividend Kings past in dit plaatje. Deze bedrijven hebben gedurende minstens 50 opeenvolgende jaren dividenden verhoogd en uitgekeerd. Dat betekent floreren ondanks recessies, oorlogen, pandemieën en meer.

Hier zijn vijf van zulke bedrijven met winnende formules, die klaar staan om u in de nabije toekomst steeds meer dividenden uit te keren.

1. Coca-Cola

In een wereld met meer dan 8 miljard mensen is de kans groot dat iedereen ooit in zijn leven een Coca-Cola-product (KO) zal proberen. Het aanbod van Coca-Cola varieert van flessenwater tot frisdranken zoals Coca-Cola en Sprite, tot honderden merken en producten die wereldwijd worden verkocht. Het bedrijf is van zijn vlaggenschip frisdrankproduct eind 19e eeuw uitgegroeid tot een drankenconglomeraat met een ongeëvenaard mondiaal distributienetwerk dat de dorst van de wereld zal blijven lessen.

Coca-Cola is een gelddrukmachine. Het produceert de concentraten voor zijn producten en besteedt het bottelen uit om het bedrijf klein te houden. Mensen drinken voortdurend drankjes, en Coca-Cola-producten zijn vrijwel overal te vinden. Het resultaat is een cashflowrijk bedrijf dat altijd presteert.

De dividenduitkeringsratio van 76% van het bedrijf is een beetje hoog, maar laat nog steeds ademruimte over voor toekomstige verhogingen, wat het management al 61 jaar op rij heeft gedaan. Beleggers die vandaag kopen, kunnen genieten van een rendement van 3% dat tot ver in de toekomst zou moeten blijven groeien.

finviz dynamic chart for KO

2. Procter & Gamble

Consumenten kunnen in moeilijke tijden hun uitgaven aanscherpen, maar weinig mensen stoppen met het kopen van toiletpapier, tandpasta of luiers. Zo is Procter & Gamble (PG) al generaties lang blijven groeien. Het conglomeraat bezit tientallen merken en verkoopt wereldwijd producten aan naar schatting 5 miljard consumenten wereldwijd. Zo’n gevarieerde productlijn van essentiële huishoudelijke artikelen is een uitstekende formule voor langdurig uithoudingsvermogen.

Het product portfolio van Procter & Gamble kan op meerdere manieren waarde creëren. Het bedrijf kan een nieuw merk creëren of verwerven, het laten groeien en er uiteindelijk voor kiezen om het of een ander actief te verkopen om geld in te zamelen.

Aanhoudend succes heeft geleid tot 67 opeenvolgende jaarlijkse dividendverhogingen, en de uitbetalingsratio van 57% laat heel veel ruimte voor meer. Het dividendrendement bedraagt vandaag 2,4%.

finviz dynamic chart for PG

3. PepsiCo

Voedsel- en drankengigant PepsiCo (PEP) heeft misschien niet helemaal de drankdominantie die Coca-Cola heeft, hoewel het een duidelijke nummer twee is. De zoute snacksactiviteiten van het bedrijf geven het bedrijf echter een groeimotor die Coca-Cola niet kan kopiëren.

PepsiCo is eigenaar van veel huishoudelijke voedselmerken, waaronder Quaker en Frito-Lay (Doritos, Lay’s, Ruffles en Cheetos). Die combinatie geeft PepsiCo een unieke invloed in supermarkten, waardoor er vrijwel zeker van wordt dat miljoenen mensen PepsiCo-producten kopen elke keer dat ze hun kasten aanvullen.

Zoute snacks hebben een unieke, geruststellende aantrekkingskracht op veel mensen, vooral als ze gestrest zijn, waardoor PepsiCo een zeer veerkrachtig bedrijf is. Het bedrijf heeft al 51 jaar op rij zijn dividend verhoogd en uitgekeerd. De uitbetalingsratio is vandaag hoog met 94%, maar beleggers moeten erop letten dat dit zal dalen omdat PepsiCo een sterke groei doormaakt.

Er is ook een fortachtige balans met 10 miljard dollar aan contanten en een investment-grade kredietrating van Moody’s voor extra gemoedsrust.

finviz dynamic chart for PEP

4. Lowe’s

Residentieel vastgoed is een pijler van de Amerikaanse economie, de American Dream, en de belangrijkste aankoop die consumenten ooit zullen doen. Maar huizen vereisen voortdurend onderhoud en upgrades, en er is schijnbaar een eindeloos woningtekort.

Lowe’s Companies (LOW) is de op een na grootste detailhandelaar in woningverbetering van het land, die materialen, gereedschappen, apparaten en diensten online en in meer dan 1.800 winkels verkoopt. Dankzij de omvang van Lowe kan het bedrijf voor minder verkopen dan de meeste concurrenten, en dankzij de omvang van de huishoudelijke artikelen is het bedrijf bestand tegen de verstoring door de e-commerce. Lowe’s heeft zijn winkels zelfs ingezet als fulfilmentcentra om van e-commerce een kans te maken.

Het bedrijf heeft al 61 jaar op rij zijn dividend verhoogd en uitgekeerd. Het beleid van het management om een conservatieve uitbetalingsratio aan te houden (momenteel slechts 47%) zorgt ervoor dat aandeelhouders er zeker van kunnen zijn dat het dividend zal blijven groeien en jaar na jaar zal verschijnen. Het aandeel levert vandaag 2% op.

finviz dynamic chart for LOW

5. Colgate-Palmolive

Om uit te blinken is er niet altijd een complex of innovatief bedrijfsmodel nodig. Colgate-Palmolive (CL) is een bedrijf in consumptiegoederen dat verschillende product merken verkoopt, maar naam heeft gemaakt als het leidende mondiale tandpastamerk. Dat is een product dat consumenten routinematig kopen en waar ze nauwelijks over nadenken, omdat Colgate zo’n bekende naam is. Colgate heeft een wereldwijd marktaandeel van meer dan 40% in tandpasta, wat betekent dat miljarden mensen zijn producten dagelijks gebruiken.

De gestage en terugkerende wereldwijde verkopen van Colgate maken het tot een dividend-superster, met 60 jaar dividendgroei. Bovendien wordt de uitbetalingsratio van het bedrijf met 57% nog steeds zeer goed beheerd, zodat beleggers de aandelen kunnen kopen tegen een dividendrendement van 2,3% en mogelijk jarenlang kunnen genieten van jaarlijkse stijgingen.

finviz dynamic chart for CL