Waarom het aandeel Nintendo dinsdag steeg

  • Nintendo rapporteerde verrassend sterke verkopen in het afgelopen kwartaal.
  • Het management verhoogde de vooruitzichten voor het boekjaar.

Wall Street is in een speelse bui.

De aandelen van Nintendo (NTDOY) maakten dinsdag een vroege sprong en stegen 4% aan het begin van de middaghandel, vergeleken met een vlak resultaat in de bredere markt. De impuls droeg bij aan een solide rally voor de specialist in videogames, die de markt het afgelopen volledige jaar heeft verslagen en in 2024 tot nu toe met 11% is gestegen.

De beweging werd aangewakkerd door goed nieuws over de winst.

Goed gamenieuws

Nintendo maakte voor opening van de markt de kwartaalcijfers bekend, waaruit blijkt dat er een sterke vraag is naar zowel de Switch Console als het grote portfolio aan gametitels. De verkoop steeg met 8% in de verkoopperiode die eind december afliep, aldus het management, en het bedrijfsresultaat steeg met 13%.

Deze successen werden aangedreven door populaire titelreleases die ook hebben geholpen om de verrassend sterke verkoop van Nintendo’s Switch console te stimuleren. Dat apparaat bestaat nu zeven jaar, maar het aantal actieve gebruikers groeit nog steeds. Nintendo telde 122 miljoen spelers in 2023, tegenover 114 miljoen gebruikers een jaar eerder.

Dat grote platform blijkt een waardevolle aanwinst te zijn voor Nintendo’s spelreleases. De nieuwste Super Mario Bros-titel is bijvoorbeeld al bijna 11 miljoen keer verkocht sinds de lancering eind oktober. Leidinggevenden zeiden dat ze blij waren met de ontvangst van Super Mario Bros. Wonder, waardoor de verkoopcijfers van de eerste partij ondanks de verouderende Switch-hardware in de buurt van recordhoogtes bleven.

Vooruitblik

Nintendo heeft de komende weken verschillende nieuwe first-party releases op de planning staan, waaronder Mario vs. Donkey Kong. Beleggers waren echter vooral blij met de bijgewerkte vooruitzichten. Nintendo verhoogde de verwachte omzet en winstcijfers omdat de leidinggevenden een grotere vraag naar software voor videogames en hardware verwachten.

Gezien deze verbeterende vraagtrends is het geen verrassing dat het aandeel steeg in de nasleep van deze winstaankondiging. Nintendo’s content-first verkoopstrategie werkt goed in de huidige verkoopomgeving en geeft het bedrijf flexibiliteit bij het plannen van de volgende grote hardwarerelease. Beleggers kijken uit naar die lancering, maar ondertussen vieren ze de rooskleurige omzet- en winstvooruitzichten van het bedrijf.